Monday, 28 September 2009

KEMBANG = KUNCUP...

hai geng.. nie.. NEMO.... tapi ader cite sedih skit..
gemok kan NEMO sayer.. but ini gambar duluuuuuuuuuuu...

raye ke - 5 gemok jatuh tingkap dari tingkat 2.. patah tangan.. & raye ke-7 baru sayer bawak g klinik.. tapi dah terlambat.. so.. .....


NEMO kene tahan wad 3 ari.. semua bulu kene cukur... skang NEMO dah TOGEL... tengok tangan NEMO.. berbalut.. lepas 4 ari baru boleh bukak...

sian NEMO.. nie ekor NEMO... halus kan... mula2 kuar wad.. macam tak percaye je tu NEMO...

skang.. dulu..
BEZAkan.. NEMO skang ngan dulu..










Tuesday, 15 September 2009

Pembedahan Mak

salam.. salam... salam aidilfitri..
geng.. u know what.. ari isnin lepas... (14 Sept 09) merupakan ari bersejarah buat sayer... bagaikan melihat bintang di atas jemari.. bersinar.. tapi tak tersentuh.. cerite nie takde gambar mahupun video.. hanya mate, hati dan situasi yang menjadi saksi keajaiban ALLAH s.w.t.... ari nie sayer nak menceritakan detik2 bersejarah yang tak mungkin sayer perolehi...
my mum...
my mum di sahkan sakit jantung oleh hospital kerajaan Ipoh, Perak dan setakat ari nie di sarankan hanya menggambil ubat untuk menahan sakit yang ditanggung sanubarinya dan mengelakkan jangkitan yang tak pasti puncanya.. actually.. kami adik beradik pun mak tak cerite..mak & abah rahsiakan untuk mengelakkan kami bimbang.. mak.. memang macam tu perangai dier.. tak pernah nak kongsi segala keperitannya... selama sayer kenal mak.. walaupun dah kene tahan kat wad utk beberapa hari.. still tak pernah bagi tau kami.. sayangnya mak pada kami.. mak tak pernah luahkan cintanya pada kami.. hanya melakukan dengan perbuatan yang penuh dengan teka teki dan rahsia... kami hanya dimaklumkan selepas mak keluar dari wad dan sihat walafiat.. tu yang buat aku kagum ngan mak.. nak mintak duit belanja dari kami pun payah.. sebaliknya.. mak yang sering bagi kami walaupun kami dah kawin dan beranak pinak... kalau datang umah kami pun, mak yang sering bawakan bekal basah kering.. katanya, kehadirannya bukan utk menyusahkan anak-anak tapi sekadar melepaskan rindu.. mak... mak...
IDOLA ku buat selama2nya..
mak & abah tak kaye.. hanya berniage di pasar malam dan terima tempahan menjahit... tu jer... umur dia orang dah hampir 60an.. tapi masih bekerja untuk menyara diri... kate mak, dier besarkan anak bukan untuk mintak duit.. tapi kerana kewajipan.. love u mak.. love u 4ever
ari isnin.. mak perlu menjalani pembedahan mengejut pada jantungnya...
kami semua cemas.. tapi untuk memberi sokongan kami adik beradik pergi dan menunggu.. kakak kuat semangat.. kakak menemani mak di dalam bilik pembedahan.. kakak memang teror.. TABIK SPRINGggg lah kakak...
aku..
aku takut skit.. aku hanya lihat di sebalik cermin yang dibiarkan terbuka untuk sanak saudara lihat dan memberikan semangat pada mak.. mak tak pengsan.. kata mak die rase setiap ape yang berlaku semasa pembedahan.. cuma mak tak sakit...
rupa2nya.. mak ader masalah pada tepi jantungnya.. kakak kate.. dier nampak jantung mak berdegup dan urat yang merah seperti tak sabar2 untuk dilimpahkan.. kakak nampak doktor menyelup tangannya yang pejal dan keras di tepi jantung mak yang lemah mengikut usia tuanya.. mak.... tabah betul.. tanpa menunjukkan sebarang reaksi... dalam hati mak.. hanya ALLAH sajer yang tahu.. tapi kate mak.. dier sentiasa berdoa pada ALLAH agar dipanjangkan umur untuk menjaga kami.. mak masih belum mahu lepaskan kami.. mak masih menganggap kami 'anak kecilnya' yang sering hadir di dalah kehidupan hariannya...
aku hanya mampu melihat dari jauh.. kerana sebak dan takut dengan kemungkinan2 yang tak pasti akan terjadi... kalau diikutkan.. mak tak minta kami adik beradik untuk datang.. mak tak nak kami takut dan cemas.. hemmm... tak habis2 dengan sikap mak yang susah untuk kami tafsirkan.. mak terlalu hebat...
masa terus berlalu.. dan pembedahan tamat...
mak tak pengsan, muntah atau ape2 kesan selepas pembedahan.. malahan.. mak tersenyum dan bersemangat nak menunjukkan kesan pembedahannya... mak tak nak kami risau.. mak masih nak berpuase.. namum kami tetap menggesa mak untuk berbuka supaya mak boleh makan ubat.. kerana kate mak.. terasa sengat2 dibahagian pembedahannya.. hebatnya mak.. tuhan sajer tahu.. YA ALLAH.. kau tempatkan mak di SYURGAmu yang wangi dan harum..
tingkatan 3 mak benti sekolah INGGERIS... mak kerje sebagai guru jahitan dan masakan KEMAS dari usia mudanya.. dihari cuti.. mak tolong arwah tok kait buah kelapa sawit dan memandu lori untuk menghantar ke kilang2 berdekatan.. kadang2 mak bawak bas untuk menampung kahidupan.. tapi sebenarnya.. mak memang ske kerje2 macam tu.. bile musim buah.. mak lah yang panjat pokok langsat dan maggis untuk dijual hasilnya.. mak ader 12 adik beradik.. sorang jer lelaki.. mak anak ke-2...
bile kawin... mak kerje kilang.. sambil menjual goreng pisang dan cha-kul menggunakan basikal roda tiga.. sorang2 jer.. coz abah askar.. duk kat KEM.. bile abah dan pencen askar.. mak dan abah berniage pasar malam sambil menggambil tempahan menjahit baju.. JUBAH utk KONVOKESYEN Politeknik Ungku Omar.. mak & abah yang buatkan.. abah pun pandai jahit.. tak cayer.. g la tengok... Baju Nurse Hospital Ipoh, Baju St. John Ambulance dan kanak2 TABIKA KEMAS... semua mak buat.. tapi tu dulu.. skang mak dah tak larat.. so jahit utk individu sahaja.. baju melayu pemain bola sepak perak pun mak jahitkan.. mak.. mak.. banyak cerite dalam kehidupan mak..
dan ari nie.. mak semakin sehat.. malam tadi mak tepon.. siap buat lawak lagi... aku hanya menangis dalam hati.. mensyukuri ..... menikmati.. dan mengasihi...

Monday, 7 September 2009

KEMAS vs INFRA = GEMPAK siotttt.....


Hello geng.. ni lah mangkok, cawan, pinggan, kuali, piring, lesung batu dan yang sewaktu dengannya.... Dia org nie.. my best friend... KEMENTERIAN samer.. JABATAN lain-lain.... Kita org gi Berbuka Posa samer-samerrr...


bestnyerrrrrr.. balik lambat pon tak pe.. janji dapat jumpe geng.. tara hal punyer.... ader Azroiii, Abg. Ghadik, Gedebeh, Abi, Khubam, Shiding dan aku.... Ebab... Kecoh nak mampos dia org nie.... Love u all key.....

" SYUKUR "

Ramadan tahun ini amat bermakna buat kami sekeluarga.. Ramadan ini membuka lembaran baru dan arahan tujuan di dalam kehidupan telah nampak... cuma perlu di fahami dan memahami putunjuk dari ALLAH...
Ramadan tahun ini jua.. Danish sudah mula menunjukkan reaksinya menyintai pencipta alam semesta ini... tanpa di paksa atau disuruh.. cuma.. banyak yang perlu diperbetulkan di dalam memastikan penyempurnaan tersebut... Putera Danish Aiman ( 3 Tahun 5 Bulan )

Thursday, 3 September 2009

MieaWww...


kucing.... emmm... my lovely kitty cat....

Dari kecik sampai besaq, aku dah didekatkan dengan kucing... tak boleh la idup tanpa mkhluk ALLAH yang manja dan kiut nie... padahal.. bukannya kucing yang aku bela nie semuanya pembersih sesangat.. kadang2 ade gak dia org berak merata2... buat sepah satu umah... pecahkan barang dan yang paling berharga.. dia org pernah pecahkan perfium aku yang baru dua kali spray...
Tapi tak tau kenape.. aku tak boleh idup tanpa dia orang... dan aku pasti, dia orang pun tak boleh idup tanpa aku... kami telah di takdirkan untuk bersama slamanya.. mcm bercinta plak.. :)

dah banyak kali dah aku menangis sal kucing.. mase dia org mati.. masa besday dia orang.. mase kucing2 nie sakit.. dan yang paling tak boleh tahan kalau dia org ilang..!! BODOH betul sape yang ambik tu!!! bukan sekor yang kene curi.. dah banyak dah... kucing kampung, kucing siam, kucing british-short-hair dan yang paling bengang waktu kucing PARSI aku kene curi.. RM2000 lebih tu harganya !! Bengang tul.. sampai ari nie.. aku tak pernah halalkan sape yang ambik tu!!
Bukan sal harga.. tapi sal aku sayang giler kat kucing parsi tu.. namanya GEMOK !! Miss U Gemok.... hu.. hu.. huuuu.....

Masuk wad sebab kucing pun pernah.. aku kene gigit ngan kucing.. 5 ari gak kene tahan wad.. malu tul waktu orang datang melawat.. coz bile aku cakap masuk wad coz kene gigit kucing.. semua gelak.. takde simpati tu !! ade ker patut!!.. tapi, pas kuar wad.. aku tetap jaga kucing tu.. So.. dalam idup aku dah berpuluh2 kucing pernah hadir.. sampai tak terbilang.. agaknya dah 100 ekor kot... Moga ALLAH memberkati kucing2 ku semuanya.. love u all 4ever..

Tuesday, 1 September 2009

MERDEKA !!!!!

SELAMAT HARI MERDEKA....

Tahun nie.. kalau korang perasan.. tak ramai yang nak menggantung BENDERA kebanggaan kita kan.... kenape ek??

Tapi untuk sayer.. sentiase bersemangat.. kat umah sayer gantung bendera JALUR GEMILANG sebesar2nyer.. siap gantung bendera kecik... bukan takat tu, lampu kelip kelap pun sayer pasang... canteeekkkkkkkkkkkk.....



TApi aper yang penting.. JIWA KITE TETAP MERDEKA... love u all...
Ingat... MERDEKAkan diri.. baru anda boleh MERDEKAkan NEGARA.....

Bagi.. sayer.. sayer tetap sambut merdeka walau ape pun jadi.. seperti tahun2 lepas..